ارزیابی فرش های ماشینی و دستبافت توسط کارشناس رسمی دادگستری فرش انجام می شود و به واسطه آن ارزیابی کیفی و کمی فرش مورد ارزیابی قرار می گیرد. ارزیابی فرش های ماشینی به این صورت است که ابتدا کارشناس به بررسی و ارزیابی مدل و طراحی و نقشه فرش و جنس مواد به کار برده شده در آن می پردازد و در نهایت طی گزارشی نظر خود را اعلامی می کند. از طرفی برای بررسی فرش های دستباف نیز همین منوال طی می شود با این تفاوت که در طراحی و بافتن فرش های دستباف نوع اقلیم محلی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. تمامی ویژگی های مربوط به فرش های ماشینی و دستباف مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت ارزش کیفی و کمی فرش مشخص می شود.
ارزیابی فرش های ماشینی و دستباف
فرش ها معمولا دارای ابعاد بزرگ وکوچک هستند و به گونه ای طراحی و پیاده سازی می شوند که آثار رنگ و نقش ها در آن به وضوح مشخص باشد. فرش ها نیز به دو صورت ماشینی و دستی تهیه می شوند. کارشناس برای ارزیابی هر کدام ابتدا به بررسی نقشه و نوع طرح ها و نقش و نگار و مواد به کار رفته در آن می پردازد و در نهایت با توجه به میزان قدمت آن طی گزارشی میزان قیمت کمی و ارزش کیفی آن را مشخص می کند.
تاثیر مواد به کار رفته شده در ارزیابی فرش دستباف
در ساخت و تولید فرش دستباف می توان از ابزارها و الیاف طبیعی همراه با رنگ طبیعی استفاده نمود. شایان ذکر است در استفاده از الیاف و رنگ های طبیعی ظاهر فرش دستباف بسیار چشم نواز و زیبا خواهد بود و تا سالیان بسیار درازی کارایی خواهد داشت. به همین سبب در خصوص ارزیابی فرش دستباف در وهله اول کارشناس به بررسی مواد به کار برده شده در تار و پود فرش می پردازد و در وهله دوم به بررسی متراژ و میزان قدمت آن می پردازد. فرش های دستباف نکات ظریف بسیاری دارند که کارشناس با دقت به هر کدام از آنها فرش را مورد ارزیابی قرار می دهد. در خصوص تابلو فرش های دستباف که از متراژ کوچکی برخوردار هستند و صرفا جنبه دکوری و تزئینی را دارند کارشناس به بررسی نوع طرح و میزان قدمت و نوع مواد به کار برده شده در آن می پردازد و در نهایت قیمت آن را اعلام می کند. هر چه مواد و رنگ های به کار رفته شده در ساخت فرش ها طبیعی باشد ارزش کمی و کیفی آن بالاتر خواهد بود.
ارزیابی فرش های ماشینی
فرش های ماشینی در واقع فرش هایی هستند با طرح ها و نقش و نگار های بسیار متنوع که از مواد پلاستیکی با رنگ های غیر طبیعی ساخته شده اند. این گونه فرش ها دارای قدمت کمی هستند و با توجه به معیار هایی چون متراژ، نوع طرح و رنگ بندی، محل ساخت و غیره مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند و ارزش کیفی و کمی آن ها مشخص می شود.
تکنیک ها مورد استفاده در قیمت گذاری فرش
کالاهای هنری نظیر فرش که به صورت عمده نوع طرح و نقشه آن به سبب ایجاد زیبایی مهم تلقی می شود. در هر حال هر چه فرش ماشینی یا دستباف بتواند اصالت هنری خود را حفظ نماید به میزان خاصی باعث افزایش ارزش آن خواهد شد. در واقع می توان گفت ارکان اصلی در قیمت گذاری فرش ها اعم از دستباف و ماشینی عبارتند از نوع رنگ بندی و هارمونی رنگ، نوع مواد استفاده شده، کیفیت بافت و نقشه و طرح فرش. هرکدام از این ویژگی هایی اعم از رنگ های شاداب، رنگ های متضاد و مواد طبیعی و مواد مصنوعی با کیفیت، نقشه اسلیمی یا نقشه گل ها و بوته ها و طرح های دایره ای و مستطیلی در آن تاثیر به سزایی دارد. می توان گفت کارشناس با بررسی تمامی این موارد به قیمت گذاری فرش مورد نظر می پردازد.
تاثیر ترمیم فرش در ارزیابی آن
برخی از فرش های دستباف و ماشینی به دلایلی نظیر قدمت بالا، حمل و نقل و استفاده نا صحیح دچار آسیب و پارگی می شوند که با استفاده از مواد خاص و یا شبیه به مواد استفاده شده در فرش اقدام به ترمیم و بازسازی آن می کنند، در چنین شرایطی برای اینکه فرش مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار بگیرد کارشناس ابتدا میزان آسیب دیدگی و قدمت فرش را می سنجد و سپس با استفاده از روش هایی نظیر آزمایش های مختلف مواد به کار رفته شده را بررسی می کند و در نهایت طی گزارشی میزان ارزش کیفی و کمی فرش را مشخص می کند.
کارشناس رسمی می تواند با استفاده از روش هایی نظیر آزمایش و مشاهدات میدانی نسبت به ارزیابی کیفی و کمی فرش اقدام کند. فرش های دستباف و ماشینی اغلب توسط تفاوت هایی که در رنگ و نوع الیاف مورد استفاده دارند قابل شناسایی هستند و کارشناس می تواند آن را به لحاظ معیارهایی چون متراژ، جنس مواد و رنگ ها و قدمت به دقت مورد ارزیابی قرار دهد و طی گزارشی قیمت فرش را مشخص نماید.
در صورت نیاز به کارشناس میتوانید با شماره تلفنهای ما تماس حاصل نمائید و یا در صورت نیاز به تعیین قیمت سایر لوازم خانگی به کارشناس رسمی دادگستری رشته لوازم خانگی و اداری تماس حاصل نمائید.
در دنیای مدرن تعلقات به اشیاء قدیمی و سنتی بیش از پیش رونق یافته به طوری که گران قیمتترین اجناس موجود در بازار همین اجناساند. فرشها از سالیان دور مورد توجه مردم بودند. فرشهای دستباف و گاها عتیقهای که زیبایی، ظرافت و کیفیت بسیار قابل توجهی دارند. بسیاری از افراد به دلایل مذکور اقدام به خرید این فرشها میکنند اما احتمال این که ارزش فرش چندان زیاد نباشد و حتی تقلبی در کار باشد بسیار زیاد است. به همین دلیل کارشناس رسمی دادگستری رشته فرش ما در این یادداشت مطالبی را در این خصوص عنوان کردهاند.
کارشناس فرش قدیمی، عتیقه و دستباف به خوبی میدانند فرشی که بالای صد سال نگهداری شود جزو فرشهای با کیفیت محسوب شده و دارای ارزش است.
به فرش هایی که پنجاه سال به بالا و تا بیشتر از صد سال عمر داشته باشد، فرش های قدیمی عتیقه گفته میشود. در این میان باید توجه داشت که شیوه تولید و بافت فرش تاثیر به سزایی در بررسی فرش قدیمی و عتیقه و دستباف دارد. هر چه فرش قدیمی با مواد با کیفیت و در نهایت مهارت و ظرافت و زیبایی بافته شده باشد بر ارزش و اهمیت آن افزوده میشود.
از قدیمی ترین فرش های دستباف دنیا می توان به فرش پازیریک اشاره کرد. این فرش متعلق به سده پنجم قبل از میلاد است.
کارشناس فرش قدیمی و عتیقه چندین معیار برای شناخت اصالت یک فرش دارد. یکی از این موارد که در بالا هم به آن اشاره کردیم عمر فرش است. کیفیت بالا و نحوه بافت و مواد تشکیل دهنده نیز از موارد اصالت یک فرش قدیمی و عتیقه است. کارشناس فرش دستباف باید به مواردی مانند: جنس الیاف، ابریشم یا پشم مورد استفاده دقت کند، تنوع رنگ و چینش رنگ ها در کنار هم، ظرافت های بکار رفته در طرح و بافت آن، ضخامت، بادوام بودن و انعطاف پذیر بودن پرز های فرش، بررسی رنگ فرش از زاویه های مختلف و اطمینان حاصل کردن از ثابت بودن رنگ های آن از مواردی است که در بررسی فرش قدیمی، عتیقه و دستباف باید به آن دقت کرد.
بسیاری از افرادی که اقدام به خرید فرش میکنند احتمالا بی اطلاع از این موارد بسیار مهم هستند و حتی گاها فرشهایی که به صورت نفیس و قیمتی خرید و فروش میشوند هم با توجه به عرف مورد معامله قرار میگیرند. اما کارشناسان ما در صورتی که در خرید و فروش فرش مشکلی ایجاد شود و یا نیاز به تعیین قیمت وجود داشته باشد بر اساس معیارهای چندی اقدام به تعیین قیمت مینمایند.
کارشناسان فرش های قدیمی، عتیقه، دستباف باید توجه داشته باشند که فرش مورد نظر رفوه شده و پوسیده نباشد؛ زیرا هر نوع پوسیدگی در فرش موجب کاهش اعتبار آن خواهد شد. به تکنیکی که فرش بر اساس آن بافته شده و تشخیص رنگ طبیعی، گیاهی یا رنگ مصنوعی در رنگ رزی آن فرش دقت کامل را به خرج دهند. اینکه این فرش دارای چه اصالتی است و اینکه در چه کشور و یا منطقه ای بافته شده، یا اینکه تبدیل پشمی که این فرش با آن بافته شده به چه صورت انجام گرفته از نظر کارشناس فرش دستباف باید مورد بررسی قرار بگیرد.
از مشخصات فرش قدیمی، عتیقه و دستباف؛ نحوه گره کاری های آن است. معمولا این فرش ها از گره های محکم برخوردارند که با حفظ ظرافت خاص خود دارای استحکام هستند. استفاده از طرح های اصیل و بومی مناطق خاص در بررسی فرش های قدیمی موثر است. اینکه طول فرش دراز نشده باشد نشان از مناسب بودن و مرغوب بودن مواد اولیه و رجع شماری فوق العاده آن فرش است.
در مشخصات فرش قدیمی، عتیقه و دستباف باید به ضخامت چله های آن دقت کرد. باید به بافت خامه نخ ریسی فرش دقت کرد که اگر به صورت نا منظم انجام شده باشد نشان از دستباف بودن آن است.
برای قدیمی دانستن یک فرش باید به عمر آن دقت کرد. اما برای تشخیص عتیقه بودن یک فرش طول عمر تنها معیار نیست؛ بلکه همانطور که در بالا ذکر شد کیفیت، تکنیک بافت و مواد استفاده شده در آن همگی گواهی بر عتیقه و قدیمی بودن یک فرش است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از معیار های تشخیص فرش های قدیمی، عتیقه و دستباف پیشنهاد میکنیم از کارشناسان فرش کمک بگیرید و با شماره تلفنهای موجود تماس حاصل نمائید. همچنین در صورتی که در دام خرید و فروش تقلبی فرض افتادهاید میتوانید با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما با ارزیابی اجناس شما اقدام به ارائه نتیجه ارزیابی و تعیین قیمت خود جهت ارائه به محاکم غیر رسمی و رسمی میکنند، همچنین در صورتی که فرش و یا منسوجات شما قدیمی و عتیقه هستند میتوانید با مراجعه به سایت کارشناس رسمی دادگستری رشته عتیقه و احجار کریمه و موزهای نسبت به ارزیابی و تعیین قیمت آن اقدام نمائید.

در ایران پیش از اسلام موضوعات شاهانه ی بسیاری در هنر و ادبیات ایران مطرح بوده است که مورد مضمون سازی بسیاری از شاعران و هنرمندان قرار می گرفت. در عهد اسلامی نیز بازگشت به این نوع مضمون سازی و علاقه ی هنرمندان به آوردن مسائل مربوط به شاهان در آثار خود را مشاهده می کنیم، نمونه ی واضح این موضوع را می توان در شاهنامه های متعددی که در دوره ی اسلامی نگاشته شده اند جست و جو کرد.
علاوه بر این یکی از دلایل مهم حضور چهره های شاهانه در قالیچه های تصویری در عهد قاجار را می توان شرایط و موقعیت اجتماعی و فرهنگی و برخی پیشرفت های هنری خاص حاکم بر آن دوران دانست . مجموعه ی این عوامل سبب سرعت بخشیدن به تغییر و تحولات در صنعت قالیچه های تصویری می شد. مهم ترین دلیل اجتماعی حضور تصاویر بر قالیچه ها درین عهد رواج چاپ های سنگی و طراحی الگوهای مربوط بود که سبب مصور سازی نقوش و طرح ها می شد. بر اساس هنر چاپ سنگی هنرمند قادر بود تصاویر دلخواه خود را با ثبت بر روی الواح سنگی ماندگار کند. به دنبال رواج این هنر و ورود صنعت چاپ و عکاسی در روزگار ناصرالدین شاه و اقبال عمومی نسبت به آن ثبت تصویر چهره ها مورد توجه قرار گرفت.
همزمان با ورود صنعت چاپ به ایران، هنر نقاشی پرتره در غرب رایج بود. در هنر نقاشی پرتره، نقاش از چهره ی افراد مورد نظر نقاشی می کشید و حالات و ویژگی های چهره ی او را در نقاشی خود لحاظ می کرد. هنرمندان ایرانی نیز تحت تاثیر این هنر به خلق آثاری از چهره ی شاهان و صاحب منصبان و خانواده های آن ها می پرداختند. آثار نقاشی به جا مانده از عصر قاجاری نشان دهنده ی میزان اهمیت و توجه دربار به هنر پرتره و ثبت تصویر چهره ها است.
علاوه بر آنچه گذشت ، یکی دیگر از منابع الهام هنرمندان در عهد اسلامی در طراحی و تولید قالیچه های تصویری، طرح و نقوش مندرج بر دیوار قهوه خانه ها بوده است. از دیرباز در ایران متداول بوده است که بر دیوار قهوه خانه ها تصاویر مختلفی از چهره های حماسی یا پهلوانان ایرانی را می کشیدند که علاوه بر جنبه تزیینی و در شاهنامه خوانی ها از آنها استفاده می کردند.
این تصاویر مورد توجه طراحان نقشه ی قالیچه های تصویری قرار گرفته بود و سبب می شد آن ها در طراحی فرش از حضور چهره ها استقبال کنند. مجموعه ی این عوامل سبب می شد بافندگان فرش به نوعی خاص از طراحی و بافت فرش دست پیدا کنند که منجر به ورود چهره ی افراد در طرح و نقشه ی قالیچه ها شد.
اما نکته ی مهم و حائز اهمیت آن است که هر چهره ای شایستگی لازم برای قرار گرفتن در تار و پود فرش را پیدا نمی کرد و بافندگان عموما به دنبال بافت چهره ی شاهان دارای عظمت و پایگاه اجتماعی بالا در قالیچه های خود بودند تا علاوه بر این که مورد توجه شاهان قرار گیرند به قالیچه ی آن ها نیز ارزش دو چندان ببخشد.
در صورت نیاز به مشاوره ، طرح و پیگیری اختلافات در طراحی و تولید و فرش، ارزیابی و تعیین میزان خسارت و مسائل مربوط می توانید با کارشناسان دادگستری رشته فرش در ارتباط باشید.

عوامل مختلف و متعددی در کم رونق شدن تولید و استفاده از قالیچه های تصویری دخیل بوده اند که آن ها را می توان در دو دسته بندی کلی شامل 1- عوامل اقتصادی 2- عوامل فرهنگی و اجتماعی طبقه بندی کرد.
کم اقبالی مردم غرب، در استفاده از این قالیچه ها و به تبع آن کم رنگ شدن صادرات قالیچه های تصویری به کشورهای مختلف را از مهم ترین عوامل اقتصادی موثر در کاهش رونق کسب و کار این گونه از قالیچه ها می توان برشمرد.
از این گذشته، بافت و طراحی قالیچه های تصویری به علت سختی و دشواری کار از عهده ی هر بافنده ای بر نمی آمد، چرا که بافتن درست و دقیق تصاویر در قالیچه نیازمند مهارت و چیره دستی قابل توجهی ست تا بافنده بتواند تناسب و هارمونی طرح و رنگ را در قالیچه در نهایت نیکویی و سلامت رعایت کند.
علاوه بر این به دست آوردن و تهیه ی نقشه جهت بافت این گونه از قالیچه ها برای افرادی که در شهرها زندگی می کردند امری دشوار و هزینه بر بود ، چرا که نقشه ی مورد نظر برای بافت قالیچه ها می بایست توسط طراحان و نقاشان چیره دست در شهرها طراحی و کشیده می شد که همین موضوع سبب بالا رفتن هزینه ی تمام شده ی قالیچه ها می شد. مواردی که از نظر گذشت ، مجموعه عوامل اجتماعی و فرهنگی را تشکیل می دهد که سبب می شد بافت قالیچه های تصویری به تدریج به فراموشی سپرده شود و به هنری متروک و مهجور تبدیل شود.
این در حالی بود که در بافت قالیچه های سنتی، بافنده با این چالش ها رو به رو نمی شد، و این مسائل و مشکلات عمدتا برای بافندگان ساکن شهرها رخ می داد. بافندگان ساکن در چادرهای عشایری یا روستاها با این گونه مسائل دست به گریبان نبودند آن ها با اختیار و آزادی کامل تصاویر را بدون نقشه های شطرنجی و با رنگ هایی که میان خودشان قرارداد کرده بودند ، می بافتند و گاه حتی حیواناتی مانند شیر را به رنگ های سیاه و آبی در طرح و نقشه ی قالیچه می آوردند.( تناولی – 1368 – ص15)
با مرور تاریخ و گذشته ی ایران و در نظر آوردن پیشینه حضور و تاثیر شاهان بر روند هنر و فرهنگ ایران زمین می توان به این نکته دست یافت که تصویرسازی از چهره ی شاهان در قالیچه های تصویری در ایران قدمت و سابقه ی طولانی دارد.
بافندگان با طراحی چهره ی پادشاهان و بافت آنها در قالب قالیچه های تصویری ضمن خلق آثاری ماندگار و ارزشمند قدم موثری در ثبت فرهنگ آن روزگار بر داشته اند.
علاوه بر چهره سازی شاهان در طرح و نقشه ی قالیچه های تصویری، در عهد ایران پیش از اسلام تصاویر مربوط به پادشاهان و مسائل مربوط به حکومت و سلطنت بر دل صخره ها و دیوارها و کاخ ها حکاکی شده اند. همچنین بقایای این آثار بر روی سکه ها و ظروف نقره ای و مسی به جا مانده از آن اعصار قابل مشاهده و برای عموم قابل دسترسی ست.
در صورت نیاز به مشاوره ، طرح و پیگیری اختلافات در طراحی و تولید و فرش، ارزیابی و تعیین میزان خسارت و مسائل مربوط می توانید با کارشناسان دادگستری رشته فرش در ارتباط باشید.

هنر بافت و طراحی قالیچه های تصویری در ایران مانند تمام هنرهای مرسوم و متداول در رشته ی صنایع دستی دارای قدمت و پیشینه ای ست که مطالعه درباره ی آن می تواند جهت شناسایی این هنر برای بافندگان فرش و هنرآموزان این رشته مفید باشد.
از مهم ترین تصاویر مندرج در طرح و نقشه ی قالیچه های تصویری، چهره و پرتره ی شاهان بود. بافندگان با ایجاد طرح و نقشه هایی که متاثر از چهره ی شاهان بود آثار قابل توجهی خلق می کردند که جنبه ی هنری آن به خاطر حضور و وجود چهره شاهان صاحب مکنت، بیشتر به چشم می آمد و سبب قدرت نمایی بافندگان آن می شد.
اما در باب طراحی چهره و ورود آن به نقشه ی قالیچه های تصویری باید پیشینه ی صنعت چاپ در ایران را در نظر آورد . چرا که حضور و بروز این صنعت بود که سبب ثبت چهره ها می شد و زمینه را برای طراحی بافندگان فرش فراهم می کرد تا آن ها بتوانند با توسل به تصاویر ثبت شده توسط صنعت چاپ ، نقش چهره ها به ویژه چهره ی پادشاهان را طراحی کنند و در بافت قالیچه های تصویری سرلوحه خویش کنند.
قدمت صنعت چاپ در ایران به سال 1280هجری قمری و همزمان با سلطنت ناصر الدین شاه می رسد. در این عهد برای نخستین بار صنعت عکاسی وارد ایران شد و به موجب آن ثبت و ضبط تصاویر در ایران رواج پیدا کرد.
این صنعت نوظهور مورد اقبال همگان به ویژه شاه وقت قرار گرفته بود، ناصرالدین شاه علاقه ی ویژه ای به هنر عکاسی نشان می داد و همین موضوع سبب رونق گرفتن این صنعت شد و از همین رو موضوعات تازه و بدیعی در زمینه ی هنرهای تصویری آن زمان به وجود آمد.
یکی از هنرهای تصویری محبوب و موثر که بر روند بافت قالیچه های تصویری هم تاثیر خود را گذاشته بود به وجود آمدن طرح نقش شاهی در نقشه های قالیچه های تصویری بود. به این معنا که پس از ثبت عکس پادشاهان توسط دوربین عکاسی ، آن عکس به طراحان فرش تحویل داده می شد و آن ها از روی عکس، نقشه چهره ی پادشاهان را طراحی می کردند و بافندگان فرش بر اساس نقشه های موجود، شروع به بافت قالیچه های تصویری می کردند.
این قالیچه ها که حالا مانند تابلوی عکس، نمودار تصویر شاهان بود، به علت ارزشمند بودن تصاویر مندرج در آن ها از نمونه های مشابه متمایز می شدند و دارای ارزش دو چندان بودند. به همین سبب بود که استفاده کنندگان از این فرش ها به جای آنکه آن ها را بر روی زمین پهن کنند، به جهت جلوگیری از لگد مال
شدن تصاویر پادشاهان، آن ها را بر روی دیوار نصب می کردند. از همین رو به تدریج کارکرد فرش ها درین دوره تغییر کرد و به جای اینکه به عنوان پوششی برای سطح زمین استفاده شود برای زینت و تزیین و ارج نهادن به تصاویر شاهی مندرج در طرح قالیچه های تصویری استفاده می شد و هویت این قالیچه ها را به تابلوی نقاشی نزدیک می ساخت.
در صورت نیاز به مشاوره ، طرح و پیگیری اختلافات در طراحی و تولید و فرش، ارزیابی و تعیین میزان خسارت و مسائل مربوط می توانید با کارشناسان دادگستری رشته فرش در ارتباط باشید.